Brandend maagzuur door te snel te gaan liggen

Veel mensen hebben de neiging om na het eten van een (flinke) maaltijd lekker te gaan liggen. Zo kunnen we goed en makkelijk uitbuiken. Maar wist je dat het niet slim is om direct na het eten te gaan liggen? Je hebt dan namelijk een volle maag en bij een liggende houding kan de maaginhoud makkelijker terugstromen naar de slokdarm.

Vooral als je met regelmaat last hebt van brandend maagzuur, is het beter om na het eten nog even te blijven zitten of een wandeling te maken. Het eten krijgt dan de tijd om te zakken en zo voorkom je dat je last krijgt van oprispingen.

Toch de behoefte om te gaan liggen?

Neem dan even de tijd om rustig van je stoel op te staan en naar de bank of je bed te lopen. Ga vervolgens rustig zitten en neem daarna pas de liggende houding aan. Zo kan de maaginhoud meebewegen en voorkom je dat deze door plotselinge (snelle) bewegingen terugstroomt naar de slokdarm. Daarnaast is het verstandig om drie uur voordat je gaat slapen niet meer eten.

Zoveel mogelijk slapen op de linkerzij helpt tegen maagzuur, omdat de maagmond dan aan de bovenzijde ligt en het maagzuur minder makkelijk terug kan stromen. Het kan ook helpen om het hoofdeinde van je bed 10 tot 15 centimeter hoger te plaatsen dan het voeteneind. Zo stroomt de maaginhoud minder snel terug naar de slokdarm.

Meer tips bij brandend maagzuur

Ook als je niet gegeten hebt, en je maag dus niet vol zit, is het slim om steeds kalme bewegingen te maken. Vooral als je vaker last hebt van brandend maagzuur. Wil je weten wat je nog meer kunt doen om de klachten bij brandend maagzuur te verminderen? Lees dan deze tips.