Tips bij brandend maagzuur en oprispingen

Brandend maagzuur is een vervelende kwaal waar veel mensen last van hebben. Het speelt zich af in het midden van het spijsverteringskanaal, waardoor de symptomen erg hinderlijk kunnen zijn. Heb jij last van brandend maagzuur en wil je er graag vanaf? Ga dan eerst na wat de oorzaak ervan is. Als je dat weet, kun je effectief werken aan een oplossing. Onderstaande maagzuur tips kunnen je hierbij helpen.

  1. Zorg voor een gezond lichaamsgewicht. Overgewicht kan de druk op de maag namelijk vergroten en zo de kans op terugstromend maagzuur naar de slokdarm vergroten.
  2. Let op je voedingspatroon. Eet gezond en vezelrijk om verstopping te voorkomen en probeer vet eten te vermijden. Ook is het verstandig om grote, zware maaltijden te verdelen over meerdere kleine porties. Je maag kan het voedsel dan makkelijker verteren.
  3. Let op met producten als alcohol, pepermunt, chocolade, (scherpe) kruiden, koolzuurhoudende dranken zoals cola, en zuur vruchtensap van citrusvruchten als grapefruit, citroen, mandarijn en sinaasappel. Van deze producten is bekend dat ze brandend maagzuur kunnen veroorzaken.
  4. Eet niet meer in de drie uur voordat je gaat slapen. Je maag kan dan rustig aan het werk voordat je de liggende houding aanneemt.
  5. Wil je gaan liggen, doe dat dan rustig en slaap bij voorkeur op de linkerzij. De maagmond bevindt zich dan aan de bovenkant, waardoor maagzuur minder makkelijk naar de slokdarm kan terugstromen.
  6. Ook kan het helpen het hoofdeinde van je bed vijf centimeter hoger te plaatsen dan het voeteinde, om zo het terugstromen van maagzuur naar de slokdarm te voorkomen.
  7. Probeer zo min mogelijk (plotseling) te bukken. Want door te bukken kan het maagsap makkelijker terug naar de slokdarm stromen. Moet je toch bukken? Doe dit dan met gestrekte rug en maak langzame bewegingen.
  8. Stop met roken. Roken verslapt het sluitspiertje tussen je maag en je slokdarm, wat de kans op brandend maagzuur en oprispingen kan vergroten.
  9. Vermijd knellende kleding, vooral rondom je maag. Knellende kleding vergroot de druk op je maag en zo ook de kans op brandend maagzuur.
  10. Ben je zwanger? Dan is de kans op oprispingen groter dan normaal. Let daarom nog beter op je voeding en probeer zo min mogelijk te bukken. Lees meer over brandend maagzuur tijdens de zwangerschap.

Zo verzacht je de pijn bij brandend maagzuur

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om het branderig gevoel bij brandend maagzuur te verzachten. Zo zullen maagzuurremmers* in de meeste gevallen snel en effectief werken.

Melk, yoghurt, vla en andere melkproducten kunnen het branderige gevoel neutraliseren en de keel verkoelen. Ook een schepje havermout (eventueel gemengd met melk) kan helpen de pijn te verzachten. Andere effectieve middelen zijn augurk met een paar zilveruitjes, enkele plakjes komkommer, een stukje rauwe aardappel of enkele blaadjes basilicum. Ook het kauwen op amandelen zonder zout, bruin brood of op havervlokken zouden de pijn kunnen verzachten.

Ga bij aanhoudende klachten naar je huisarts

Blijf je last houden van de klachten, ondanks bovenstaande maagzuur tips? Raadpleeg dan je huisarts. Hij kan je meer vertellen over mogelijke oorzaken en een eventuele behandeling.

*Maagzuurremers zijn geneesmiddelen. Lees voor gebruik de bijsluiter.